taggg

taggg

06 december, 2010

Vithaj är det inte!

Någon hävdade att det var en vithaj som nafsar på människor i Sharm el-Sheikh, men det kan det inte vara. Vithajen lever i kalla vatten. Röda havet är vulkaniskt uppvärmt och är varmt ända ner till botten.
Jag tror hellre på en tjurhaj, tigerhaj eller mako. Något mindre men lika dödliga.
Kolla denna: Bull shark biter expert

Great white är ändå min favorit...


Jag tycker hajarna har rätt att vara där de är, och vill de äta turister så är det människor som är på fel plats vid fel tillfälle. Skydda hajarna och begränsa snorklare är bättre än hetsjakt för att få turister att bada riskfritt.

AB
AB
AB
GP
DN
DN

5 kommentarer:

  1. Exakt min egen reflektion, vithajar finns inte ens i Röda Havet. Borde inte tidningar faktagranska artiklarna först?! Ocean whitetipped tror jag inte på heller, de är inte kända för angrepp. Tjurhajar däremot är väldigt revirskyddande och ger sig gärna på dem som kommer för nära.

    SvaraRadera
  2. Great White är det inte dom vill ha kalla vatten. Tjurhaj Tigerhaj eller Makohaj någon av dessa arter är den skylldige White Tipped är det inte den lever på djupare vatten och anfaller sällan eller aldrig människor... Men låt djuren vara än att ha någon hettsjakt... Skärma av ist sätt upp hajnät!!!! Är ju trots allt vi som inkräcktar på deras område

    SvaraRadera
  3. Det är ju kul att rapportering är så dålig. I en article på Aftonbladet står det att det nog är en vit haj och i denna artikle står det att experten inte tror att det är just en vitfenad ocena haj (årfenshaj) men det är jag helt säker på efter bildbeviset som normännen har....den bekräftar ju att det är en vitfenad ocean haj alldeles där de simmar vid korallrevet.

    Får de inte bort denna mycket problematiska individ eller flera vid stranden så kommer man alldrig kunna bada där. Tro mig...som hobby expert på hajar....

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att Oceanic White tip är en av världens tre farligaste hajar räknat i människoattacker skulle jag ha den som toppkandidat för de här attackerna.

    White tip reef shark ser man ofta i de trakterna, och de är mycket snällare än deras djuplevande "storebror".

    Det enda jag sett som förnekat att det är oceanic white tip, är i de Egyptiska myndigheters uttalande om att det inte är specifikt de hajar av denna art som stått för attackerna (då de dödats och undersökts istället för att infångas och släppas ut någon annanstans som först utlovat). Så om kvällspressen sedan läst detta som att det inte är en oceanic white tip alls, det får stå för deras läskunnighet (som brukar vara väldigt selektiv)

    /Emma

    SvaraRadera
  5. Tror visst att jag glömt ett "infångats".

    Dvs det är inte någon av de hajar som infångats som stått för attackerna. Det står på CDWS (som stått för pressreleaserna) att det är bekräftat att det är en Oceanic White tip som stått för de initiala attackerna. Mer information finns här:

    http://www.cdws.travel/chamber-news.aspx?NewsId=39

    /Emma

    SvaraRadera

Och din åsikt är?