taggg

taggg

20 januari, 2009

DHL - Om du vill krångla till det!


Jag trodde att DHL var bäst främst och enklast.
Men icke, DHL står för: Det Hemskt Långsamma.

Leverans från ort till ort kanske funkar bra och snabbt worldwide.
Men fan va de krånglar till det lokalt.
Började med att de lämnade mobilsvar då jag inte kunde svara. Det 18 siffriga numret skrev jag inte ned just då.
De bad mej återkomma för att beställa utkörning.
När jag skulle ringa dem igen efter helgen så var röstbrevlådan tom.
OBS! Ett modernt o normalt företag använder sms-avisering!

De skickar ut avi ändå. Där står det att man får ringa dem ino, 4 dagar, annar kostar det extra. Magasineringsavgift...
Yes! jag ringer, utkörning kan ordnas, men bara mellan kl 14-16. Exakt vilka dagtidsarbetare är hemma den tiden?? Kan man ändra adress så de kör till jobbet? NÄ!
Vilket funkar utmärkt för både Bring, Posten, TNT mfl!

Alternativet är att hämta på centralen. Vilket är mycket svårtillgängligt även med bil, båt o flyg. Långt borta vid gasklockan, . Far far away bland containrar och järnvägsspår. Netonnet ligger mer lättillgängligt.
Att hitta godsutlämningen är oxå som att hitta en nål i en höstack...

Väl där så var det 5 i kö. Hon som jobbar i "kass-san" var en trög dryg blond lasbilskvinna. Varje kund tog ca 5 min, då varje avi genererade hämtning av ett annat avi och sedan hämta paket i nån lastpall 50m bort.
Underskrift javisst, Med namnförtydligande! Jag kunde knappt hålla i pennan då jag var stelfrusen. Och personnummer var hon tvungen att skriva av manuellt. Välkommen till 90-talet!

Det enda positiva med DHL var att hon önskade en trevlig dag.
Från o med nu så kommer jag aldrig att välja DHL som leveranssätt. Om det finns alternativ på internetshopping så blir valet lätt!

2 kommentarer:

  1. Jag har precis samma erfarenheter.

    SvaraRadera
  2. DHL är dessutom EXTREMT långsamma. Att skicka ett paket från tex Göteborg till Ystad (tar 1-2 dagar med posten) tar ca 3-5 dagar med DHL.

    DHL har kassa hämtningstider på paketen. Kommer du med ett paket efter kl 15 så har DHL GARANTERAT redan hämtat för dagen = paketet hämtas först NÄSTA dag. Sen tar det ca EN dag för DHL att sortera paket. Dag 2 eller 3 är paketet under transport (posten redan framme). Dag 3-4 är paketet framme hos "service"-point.

    Nä, DHL suger, och speciellt billigt är det ju inte heller.

    SvaraRadera

Och din åsikt är?